دانشکده کارآفرینی -دانشگاه تهران

دانشکده کارآفرینی -دانشگاه تهران

این وبلاگ برای اطلاع رسانی به دانشجویانِ کارشناسی ارشدِ کارآفرینی ایجاد شده است، از تمامی دوستان خواستارم که در جهت بهتر شدن و کامل شدن وبلاگ ما را در این مهم یاری نمایند.

با سپاس
یگانه مهاجر


امکان جستجو در محتوای وبلاگ‌ فراهم شده است (به کادر پایین دقت فرمایید)

طبقه بندی موضوعی دروس
آخرین نظرات
نویسندگان

با سلام و احترام؛

 قابل توجه کلیه کاربران محترم دانشگاه تهران،

 پیرو شیوع گونه جدیدی از انواع بدافزارهای باجگیر (Ransomware) با عنوان CTB-Locker، اطلاعات لازم در خصوص عملکرد و نحوه شناسایی و پاکسازی این بدافزار به شرح زیر تقدیم می گردد. به ادامه مطلب بروید 

 از اوایل بهمن ماه سال گذشته انتشار گونه جدیدی از باج افزار CTB-Locker در کشورهای مختلف از جمله ایران گزارش شده است. گونه جدید نیز مانند بقیه بدافزارهای باجگیر (Ransomware) اقدام به رمزگذاری فایلهای کامپیوتر قربانی کرده و از کاربر برای رمزگشایی و برگرداندن فایلها به حالت عادی اخاذی می کند. در گونه جدید CTB-Locker، مبلغ اخاذی حدود ۷۵۰ دلار و مهلت پرداخت باج 96 ساعت می باشد.

 این گونه جدید بصورت پیوست ایمیل، در قالب یک فایل ZIP به کاربر ارسال می گردد و فایل ZIP بطور معمول حاوی فایل اجرایی با پسوند SCR است. این بدافزار اقدام به رمز کردن فایلها با پسوندهای مختلف از جملهDOC ، DOCX، PDF و XLS می کند.

 این بدافزار از الگوریتم RSA-encryption 3072bit  برای رمزگذاری فایلها استفاده نموده و پس از فعال شدن در سیستم عامل، اقدام به دریافت کلید اختصاصی (Private) از سرویسهای مخفی خود از طریق اینترنت نموده و سپس اقدام به رمزگذاری فایلها خواهد نمود. لازم به ذکر است که تا کنون هیچ راهکاری جهت رمزگشایی فایلهای رمز شده از سوی شرکتهای امنیتی معرفی نشده و تنها روش رمزگشایی، پرداخت مبلغ درخواستی باج افراز می باشد. گونه های مختلف این بدافزار با نامهای BackDoor-FCKQ، Downloader-FAMV و Injector-FMZ توسط ضدویروس McAfee و با استفاده از آخرین به روز رسانی(DAT) و فرمول شناسایی موقت  (Extra DAT) قابل شناسایی و پاکسازی می باشد.

با توجه به گسترش انواع گوناگون باج افزارها، رعایت نکات زیر جهت پیشگیری از گسترش این گونه آلودگیها الزامی می باشد:

 پرهیز از بازگشایی ایمیل‌ها و پیوست های ناشناس و مشکوک

  اطمینان از به روز رسانی مستمر و به روز بودن نرم افزار ضد ویروس

  به روز رسانی سیستم های عامل و نرم افزارهای کاربردی و نصب اصلاحیه های امنیتی آنها

 تهیه پشتیبان از داده های بااهمیت بصورت دوره ای

 بهره گیری از نرم افزارها و سخت افزارهای ضد هرزنامه (Anti-Spam)

 محدود کردن سطح دسترسی کاربران

 آموزش کاربران

 اطلاعات جدید و کامل تر درباره بدافزار CTB-Locker و دیگر رویدادهای مرتبط با حوزه امنیت شبکه، روزانه در پایگاه اطلاع رسانی شرکت مهندسی شبکه گستر به آدرس http://blog.shabakeh.net منتشر شده و در دسترس می باشد.

جهت پیشگیری و پاکسازی گونه های مختلف از این نوع باج افزار سیاستها و 58Extra DAT  داخل ضدویروس کلیه سرورها  و ایستگاه های کاری تنظیم شده که قادر به شناسایی 58 گونه از باج افزار مذکور را هستند .

 6/2/94

 مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران

 کارگروه پشتیبانی سخت افزار و ضد ویروس

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی